Visionen Online är en app för att man ska kunna se våra läromedel i sin surfplatta eller i sin webbläsare.

Alla filmer i appen är streamade, d.v.s. de laddas inte hem till din dator eller surfplatta utan sänds direkt. Men andra ord krävs det en någorlunda bra uppkoppling för att filmerna ska kunna visas. Längre ner på sidan under vanliga frågor (FAQ) hittar du en del svar på saker som några kunder har undrat över.

Gör så här för att få tillgång till våra fantastiska filmer som Kika på Ika, Ika läser Alfons, Mamma Mu gungar, Ungdomstecken och många fler filmer och böcker direkt i surfplattan:

För att få tillgång till filmer och e-böcker i Visionen Online måste du köpa ett abonnemang i vår vanliga butik där det står Visionen Online - filmer och böcker online. Klicka här så kommer du till butiken direkt!

Sen måste du ladda ner appen till din surfplatta. Den är gratis och finns i Appstore och i Google Play. Appen heter Visionen och i appstore hittar du den här. I Google play hittar du den HÄR. Du kan också välja att se filmerna i en vanlig webbläsare i datorn på adressen http://visionen.prosper.se

 När du laddat ner den loggar du in i appen med samma inloggningsuppgifter som du använde i webbutiken för att köpa abonnemang.

Appen kommer nu att koppla upp sig mot butiken och synkronisera sig så att den får information om vad du har köpt. Det tar en liten stund. När det är klart så kommer de filmer och böcker som du har köpt abonnemang på att vara öppna att se. Alla andra filmer och böcker kommer att synas i svartvitt, så det blir enkelt att hitta det du har betalt för.

 Vill du köpa abonnemang på fler filmer? Gå tillbaka till butiken (länken ovan) och köp vad du vill ha. Logga ut ur appen och logga in igen. Du loggar ut genom att klicka på den gula knappen i vänster hörn. När menyn kommer upp trycker du du på gula knappen med krysset på och HÅLLER DEN INTRYCKT en liten stund. Du väljer logga ut. Sen loggar du in som vanligt igen. Ta-daa! Nu finns dina nya filmer och böcker du köpt i appen!

Du kan också ta en ”prova på-runda”. I appen klickar du på prova på, på webben http://visionen.prosper.se klickar du på den gula knappen i vänstra hörnet. Då kommer du att kunna se vilka filmer och böcker som finns och läsa våra gratis e-böcker.  

Övrig information

Ditt abonnemang på Visionen Online fungerar i ett år, sedan får du gå till butiken och lösa nytt. Det sker alltså ingen automatiskt fakturering på ny period. Du kommer att kunna använda abonnemanget i både Ipads, i webbläsaren på din dator och i androida surfplattor. Visionen Online är inte optimerat för att användas i telefoner men webbversionen http://visionen.prosper.se fungerar i telefoner också via en vanlig webbläsare. Fast det blir ju en ganska liten bild.

Visionen Online kommer att fyllas på med nya produkter hela tiden. I framtiden kan det mycket väl bli så att en del av våra filmer enbart kommer att kunna ses här. Och inte nog med det! Du kommer även att kunna spela spel här framöver. Ett tecken-memory med video är under produktion bland annat! 

Varje abonnemang är begränsat till fem enheter per abonnemang. Överträdelser av antal användare per abonnemang kommer att leda till avstängning. 


Faq - vanliga frågor

Fråga: Jag har laddat hem appen men vet inte hur jag ska logga in?

Svar: Du loggar in med samma epostadress och lösenord som du har i vår vanliga webbutik. Har du glömt lösenordet kan du få ett nytt här

Fråga: Jag vill inte logga in, kan jag se gratisböckerna ändå?

Svar: Jajamensan, bara klicka på den gula loggan i vänstra hörnet så kommer du till menyn där du väljer böcker och sen våra gratisböcker.  

Fråga: Min Ipad synkar jättelänge. Är det nåt fel?

Svar: Första gången man laddat hem appen eller uppdaterat den så måste alla menyerna laddas hem igen. Det tar några minuter. Längre än så ska det inte ta. 

Fråga: Ibland startar ljudet på filmerna innan bilden kommer. Vad gör jag då?

Svar: Det är för att det tar en stund innan streamingen kommer igång lite beroende på hur snabb uppkoppling man har. Om du trycker en gång på skärmen på pausar du filmen, så kan du trycka igång den igen sen när bilden kommit.

Fråga: Vi har laddat hem appen men det finns inga filmer eller någonting i den när vi startar upp. Vad beror det på?

Svar: Detta har hänt på någon skola och det har då berott på skolans interna trådlösa nätverk. Lösningen kan vara att antingen ta med Ipaden/surfplattan till något annat trådlöst nätverk och synka enheten där, det gör man bara en gång, sen finns allt i den. Alternativet är att prata med den som är ansvarig för nätverket och be hen att hitta en lösning.

Fråga: Jag har hört att det kommit in nya produktioner i appen men jag kan inte se dem. Hur gör man?

Svar: Ja, vi lägger ju hela tiden ut nya produktioner. Det du ska göra är bara att stänga appen och starta den igen så att den synkar alla artiklar i appen. Sen finns de nya filmerna och böckerna där.

Fråga: Hur loggar man ut från appen?

Svar: Du loggar ut genom att klicka på den gula knappen i vänster hörn. När menyn kommer upp trycker du du på gula knappen med krysset på och HÅLLER DEN INTRYCKT en liten stund. Du väljer logga ut. Sen loggar du in som vanligt igen.

 

Har du andra problem eller vill du veta mer om appen? Kontakta mig ann(at)bonasignum.se